Południca

Południca(przypołudnica, żytnia, rżana baba, baba o żelaznych zębach)
Południce, są demonami, pojawiającymi się na polach w upalne letnie dni w okolicach południa. Mają postać ubranej na biało młodej dziewczyny lub starej kobietyze złotym sierpem zatkniętym za pas. Zazwyczaj towarzyszy im sfora siedmiu czarnych psów.

Południce słyną ze swojej niechęci do dzieci, które porywają z pola, szczują swoimi psami albo łapią i zakopują żywcem w ziemi. Na przebywających w południe w polu dorosłych sprowadzają natomiast omdlenia, bóle głowy i mięśni. Śpiących potrafią tak obić we śnie, że gdy się obudzą nie są w stanie samemu podnieść się z ziemi.

Niektóre południce lubują się w zadawaniu cudacznych zagadek od których uzależniają życie swoich ofiar. Młodych żniwiarzy kuszą zaś obietnicami zabawy i rozkoszy a następnie zmuszają do iskania się z wszy i zjadania robactwa.

Południce lęgną się z dusz kobiet, które zmarły już po swoich zaręczynach ale przed ślubem lub krótko po nim. Latem snują się po polach lub przesiadują na miedzach, które są ich ulubionym miejscem. Po żniwach można je spotkać w snopkach zżętego zboża ale wraz z pierwszymi chłodami rozwiewają się na wietrze aby powrócić dopiero następnego lata.

Nawiązania

Południca jest motywem wiodącym piosenki W południe autorstwa Kazimierza Grześkowiaka. Południce są jednymi z oponentów w polskiej fabularnej grze komputerowej Wiedźmin, wydanej w 2007 roku.

945075_568496233182850_2064007995_n.jpg
Łukasz Matuszek "Południca"
poludnica.gif
Rycina pochodzi z książki "ENCIKLOPEDIJA RUSSKICH SUJEWIERIJ" wydanej w Moskwie przez wydawnictwo EKSMO w 2000r.
6743213.jpg
Łukasz Ścibura "Południca"
poludnica.jpg
Michał Dziekan "Południca"
polodnica.png
"Południca"
poludnica.jpg
"Południca"
przypoludnice.jpg?w=600&h=798
Bogumił Znicz "Południce"
a-mucha-poludnie-2475470111_2fcea60611_o.jpg
Alfons Mucha "Południca"
poludnice.jpg
"Południce"
pd.jpg
"Południca"
3634413.jpg
"Południca"
poludnica_by_martaemilia-d5lspou.jpg
Marta Emilia "Południca"
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License